середу, 11 січня 2017 р.



                                                                                    ЗАТВЕРДЖУЮ:
                                                                                    Директор    ЦДЮТ
                                                                                    _____Г.Подвиженко
                                                                                     25 травня 2017 року



ПОСАДОВА  ІНСТРУКЦІЯ
вихователя табору «Фестивальний»

     І. ЗАГАЛЬНІ  ПОЛОЖЕННЯ
     1.1. Дана посадова інструкція розроблена на основі тарифно-кваліфікаційної характеристики.
     При розробці інструкції враховані рекомендації щодо організації служби охорони праці в загальноосвітніх закладах Міністерства освіти і науки України.
     1.2. Вихователь призначається і звільняється з посади керівником закладу.
     На період тимчасової непрацездатності його обов’язки можуть бути покладені на вихователя з числа найбільш досвідчених. Тимчасове виконання обов’язків у таких випадках здійснюється на підставі наказу керівника закладу, виданого з дотриманням вимог законодавства про працю.
     1.3. Вихователь повинен мати вищу педагогічну освіту і стаж роботи не менше 5 років на педагогічних посадах.
     1.4. Вихователь підпорядковується безпосередньо керівнику закладу.
     1.5. Вихователю безпосередньо підпорядковуються: вихователі груп.
     1.6. У своїй діяльності вихователь керується Конституцією України, Законом України «Про освіту»,Указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України та органів управління освіти всіх рівнів з питань навчання та виховання вихованців; трудовим законодавством, правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежної охорони, а також Статутом і локальними правовими актами закладу (в тому числі Правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями керівника, даною посадовою Інструкцією), трудовим договором (контрактом).
     Вихователь дотримується Конвенції про права дитини.
2.ФУНКЦІЇ
      2.1. Організація виховного процесу в закладі, керівництво ним і контроль за розвитком цього процесу.
     2.2. Методичне керівництво педагогічним колективом.
     2.3. Забезпечення режиму дотримання норм і правил техніки безпеки в навчальному процесі.
 3. СЛУЖБОВІ   ОБОВ’ЯЗКИ
      3.1. Організовує поточне і перспективне планування діяльності педагогічного колективу.
     3.2. Виконує навчальний план та програму.
     3.3. Організовує і координує розробку необхідної навчально-методичної документації.
     3.4. Здійснює систематичний контроль за якістю виховного процесу, роботою гуртків, відвідує заходи та інші види навчально-виховних занять, що проводяться педагогічними працівниками закладу, аналізує їх форму та зміст, доводить результати аналізу до відому вихователів.
     3.5. Організовує роботу серед дітей.
     3.6. Надає допомогу педагогічним працівникам в оволодінні і розробці інноваційних програм і технологій.
     3.7. Забезпечує своєчасну підготовку встановленої звітної документації, контролює правильне і своєчасне ведення вихователями журналів, іншої документації, контролює правильне і своєчасне ведення вихователями журналів, іншої документації.
     3.8. Бере участь у роботі щодо комплектації та збереження контингенту відпочиваючих дітей.
     3.9. Дотримується етичних норм поведінки в закладі, побуті, в громадських місцях, які відповідають суспільному статусу педагога.
    3.10. Вносить пропозиції щодо вдосконалення виховного процесу, бере участь в роботі педагогічної ради закладу.
    3.11. Організовує культурно-масові заходи.
    3.12. Веде, підписує і передає керівнику закладу табель обліку робочого часу безпосередньо підпорядкованих йому вихователів.
    3.13. Організовує роботу з дотримання в виховному процесі норм і правил охорони праці.
    3.14. Здійснює контроль за безпечним станом обладнання, приладів, технічних і наочних засобів навчання, які використовуються в навчально-виховному процесі.
    3.15. Контролює стан безпеки життєдіяльності відпочиваючих дітей.
    3.16. Організовує розробку і періодичний перегляд (не менше 1 раз на 5 років, а для професій або видів робіт з підвищеною небезпекою – не рідше 1 разу на 3 роки), інструкцій з охорони праці, а також розділів вимог безпеки життєдіяльності в методичних вказівках по проведенню навчально-виховного процесу.
    3.17. Контролює своєчасне проведення вихователями інструктажів для відпочиваючих дітей, їх реєстрацію у відповідному журналі.
    3.18. Визначає методику, порядок навчання правил дорожнього руху, поведінка на воді і вулиці, пожежної безпеки. Здійснює перевірку зазначених знань дітей.
    3.19. Планує та контролює роботу вихователів з дітьми по затвердженим планам.
     3.20. Виявляє обставини нещасних випадків, що сталися з працівниками, вихованцями.
     3.21.
4.   ПРАВА
     4.1. Бути присутнім на будь-яких заходах, які проводяться з дітьми.
     4.2. Давати вихователям обов’язкові для виконання розпорядження в межах своєї компетенції.
     4.3. Ставити питання про притягнення до дисциплінарної відповідальності вихователів за вчинки, які дезорганізують виховний процес, у порядку, визначеному Статутом закладу т Правилами про заохочення та покарання.
     4.4. Вносити в разі потреби тимчасові зміни в плани роботи вихователів, відміняти заплановані заходи у разі виявлення порушень безпеки життєдіяльності.
5.ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
     5.1. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Статуту і Правил внутрішнього трудового розпорядку закладу, законних розпоряджень керівника закладу та інших локальних нормативних актів, посадових обов’язків, встановлених даною Інструкцією, в тому числі за невикористання наданих прав вихователь несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством. За грубе порушення трудових обов’язків у якості дисциплінарного покарання може бути використано звільнення.
      5.2. За застосування (в тому числі одноразове) методів виховання, пов’язаних з фізичним чи психічним насиллям над особистістю дитини, а також скоєння іншого аморального вчинку вихователь може бути звільнений з посади у відповідності з трудовим законодавством. Звільнення за подібний вчинок не є заходом дисциплінарного покарання.
     5.3. За порушення правил пожежної безпеки, охорони праці, санітарно-гігієнічних норм організації виховного процесу притягається до адміністративної відповідальності в порядку і у випадках, передбачених адміністративним законодавством.
     5.4. За спричинення закладу чи учасникам навчально-виховного процесу збитків у зв’язку з виконанням (чи невиконанням) своїх посадових обов’язків вихователь несе матеріальну відповідальність в порядку і в межах, встановлених трудовим і цивільним законодавством.
    5.5  За збереження життя і здоров’я дітей під час проведення організованих оздоровчо-виховних заходів.
6.  ПОВИНЕН  ЗНАТИ
6.1.Законодавчі та нормативно-правові акти України в галузі охорони праці
6.2.Організацію охорони праці в навчально-виховних закладах.
6.3.Нормативнідокументи профспілок з охорони праці.
6.4.Нормотивні документи з питань безпеки життєдіяльності(про пожежну безпеку, про дорожній рух,електробезпеку,виробничу санітарію  та інше)
6.5.Методичні рекомендації щодо викладання навчальний  предметів
 «Основи  здоровя»  та « Основи безпеки життєдіяльності».
 7.   ВЗАЄМОВІДНОСИНИ   (ЗВ’ЯЗКИ)   ЗА  ПОСАДОЮ
   7.1. Працює в режимі робочого дня за графіком, затвердженим керівником закладу.
   7.2. Самостійно планує свою роботу. План роботи затверджується керівником закладу не пізніше як за п’ять днів до початку запланованого періоду.
   7.3. Представляє керівнику письмовий звіт про свою діяльність на протязі 10 днів після закінчення певного періоду.
  7.4. Отримує від керівника закладу інформацію нормативно-правового і організаційно-методичного характеру, ознайомлюється з відповідними документами.
  7.5. Візує накази керівника закладу з питань організації навчально-виховного процесу.
  7.6. Систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетенції, з педагогічними працівниками закладу.
  7.7. Виконує обов’язки керівника в період тимчасової його відсутності. Виконання обов’язків керівника  здійснюється у відповідності з трудовим законодавством і Статутом закладу на підставі наказу керівника закладу.

   Інструкцію склав:
   Заступник директора з НВР                                               Н.Горбатенко

   Погоджено:
   Голова профкому                                                                 Н.Леонова

      
   З інструкцією ознайомлений
   та отримав примірник:
   



 

      



«ЗАТВЕРДЖЕНО»
Наказ «Про організацію відпочинку та
оздоровлення дітей в таборі «Фестивальний»
 з денним перебуванням»
№ 207 від 20 травня2017р.
«ПОГОДЖУЮ»
Начальник відділу освіти

М.П.________Л.Грекова

ПОЛОЖЕННЯ
про пришкільний табір відпочинку з денним перебуванням

____________________ФЕСТИВАЛЬНИЙ__________________
(назва пришкільного табору з денним перебуванням)
______________              Центр дитячої та юнацької творчості___________________
(назва загальноосвітнього навчального закладу, на базі якого створений пришкільний табір з денним перебуванням)
                вул.М.Грушевського13,  м.Знамянка,   Кіровоградська область, 27400

                вул. М.Грушевського13,  м.Знамянка,   Кіровоградська область,  27400,
(адреса  пришкільного табору з денним перебуванням та загальноосвітнього навчального закладу)
І. Загальна частина.
1.1.    Пришкільний табір з денним перебуванням (далі пришкільний табір) є позашкільним закладом, метою діяльності якого є реалізація права кожної дитини на повноцінний відпочинок, забезпечення змістовного дозвілля, задоволення інтересів і духовних запитів відповідно до індивідуальних потреб.
1.2.  Пришкільний табір у своїй діяльності керується Конституцією України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, Законом України «Про відпочинок та оздоровлення дітей» від 04 вересня 2008 року № 375-VI, наказом Міністерства освіти і науки України від 03 лютого 2015 року № 89 «Про здійснення заходів щодо організації літніх мовних таборів», обласною комплексною соціальною програмою оздоровлення та відпочинку дітей Кіровоградської області на 2014-2017 роки,  наказом начальника відділу освіти «Про організацію відпочинку учнів загальноосвітніх навчальних закладів міста влітку 2017 року» від 25 травня 2017 року № 207.
1.3.    Пришкільний табір за режимом роботи - з денним перебуванням за терміном роботи - змінний (діє протягом зміни), за типом - з денним перебуванням, який створюється на базі загальноосвітнього навчального закладу.
II. Організаційно - правові засади діяльності пришкільного табору.
2.1.Засновником табору є загальноосвітній навчальний заклад.
Засновник:
1.1.1.      Затверджує положення про пришкільний табір з денним перебуванням; призначає та звільняє начальника табору;
1.1.2.      забезпечує  безпечні  умови  організації  відпочинку  та дозвілля дітей;
2.1.2.Забезпечує функціонування пришкільного табору,  його комплектування технологічним та іншим обладнанням,  належну підготовку до проведення відпочинку та дозвілля дітей.
2.2.Тривалість відпочинкової зміни  у  пришкільному   таборі з денним перебуванням становить 14 днів.
2.3.У пришкільний табір на відпочинок приймаються діти шкільного віку за заявою батьків або осіб, які їх замінюють, за наявності довідки     про     стан     здоров'я     дитини,     профілактичні щеплення та епідеміологічне оточення. На підставі вищевказаних документів приймається рішення про приймання дітей до пришкільного табору.
2.4.Відрахування дитини з пришкільного табору здійснюється за заявою батьків   чи   осіб,   які   їх   замінюють,   за   рішенням   начальника   табору   за систематичне порушення правил внутрішнього розпорядку або на підставі медичного   висновку   про   стан   здоров'я   дитини,   що   унеможливлює   її перебування в пришкільному таборі. Забороняється безпідставне відрахування дитини з табору.
2.5.Пришкільний табір пропагує здоровий спосіб життя та забезпечує дітям, які перебувають в ньому:
2.5.1. Захист життя і здоров'я;
2.5.2. Належні умови для повноцінного  відпочинку, розвитку їхніх творчих здібностей, занять фізичною культурою, туризмом, природоохоронною та краєзнавчою роботою, суспільно корисною працею, оволодіння іншими корисними навичками тощо;
2.5.3. Добровільний вибір видів діяльності та дозвілля;
2.5.4. Користування матеріально-технічною, культурно-спортивною та    іншою   наявною    базою пришкільного табору;
2.5.5. Вільне висловлювання поглядів, думок, переконань;
2.5.6. Захист від будь-яких форм експлуатації, насилля з боку педагогічних та інших працівників табору, пропаганди релігійних конфесій.
2.6. Діти, які перебувають у пришкільному таборі, повинні:
2.6.1. Дотримуватись правил внутрішнього розпорядку;
2.6.2. Підвищувати   загальний   культурний   рівень,   оволодівати   знаннями,
уміннями, практичними навичками здорового способу життя;
2.6.3. Дотримуватись морально-етичних норм;
2.6.4. Бережливо    ставитися    до    державної,    комунальної    та    приватної власності;
2.6.5. Брати посильну участь у суспільно корисній праці.
2.7. У пришкільному таборі створюються загони, наповнюваність яких   визначається   відповідно   до   державних   санітарних   правил   і   норм улаштування, утримання і організації режиму діяльності відпочинкових закладів.
2.8. Пришкільний    табір    працює    за    календарним    планом    роботи, затвердженим відділом освіти виконавчого комітету Знам’янської міської ради.
2.9. Виховний процес у пришкільному таборі здійснюється відповідно до індивідуальних можливостей, інтересів, нахилів і здібностей дітей, з урахуванням їх віку, психофізичних  особливостей,   стану     здоров'я  та  з використанням різноманітних організаційних форм роботи.
2.10. Пришкільний табір може організовувати роботу своїх гуртків, груп та інших творчих об'єднань у приміщеннях за межами закладу, якщо вони пристосовані для перебування там дітей, чи на базі спортивних споруд та стадіонів па підставі укладених з їх власником угод.
2.11. Пришкільний табір створюється на базі загальноосвітнього навчального закладу і діє на підставі цього Положення.


Мій гурток

 Під час  заняття в гуртку.  Казка "Рукавичка"



ПРОГРАМА гуртка «Школа раннього розвитку»
        Мета  програми  гуртка  «Школи раннього розвитку» полягає в тому, щоб комплексно підготувати  дітей до школи в стінах позашкільного закладу.
Кожного з батьків рано чи пізно починає турбувати питання готовності його дитини до школи, а в стінах позашкільного закладу, в гуртку «Школа раннього розвитку» є можливість  кваліфіковано підготувати дитину до школи.
      Керівник гуртка Горбатенко  Наталія  Володимирівна  (за фахом вчитель початкових класів)  професійно в ігровій  формі  готує дітей до школи  надаючи знання з розвитку мовлення, математики та малювання.
      У дитячі роки гра є основним видом діяльності людини. За її допомогою діти пізнають світ. Без гри дітям жити важко, нецікаво.
       Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє актуальні  невідкладні потреби, а ще – спрямовує на майбутнє, бо під час гри у дітей формуються, закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому.
      Тому процес навчання в  гуртку викладається більшою частиною в ігровій формі.
В.О.Сухомлинський вказував на позитивну роль гри у навчанні: «Дуже велике значення має ігровий елемент у процесі навчання»,- писав він.
      До  гуртка «Школа раннього розвитку» зараховуються діти 5-ти річного віку з різним рівнем підготовки. Кількість дітей в кожній групі десь близько 10-15. Тривалість занять 35 хвилин під час яких передбачена відносно різноманітна зміна видів діяльності. Доречно вводяться ігрові моменти, обов’язково проводяться фізкультурні хвилинки у віршованій тП Р О Г Р А М А
гуртка « Школа раннього розвитку »

(Програма   складена  на основі    Програми  МОН України.
Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку..Київ.2010р.)


НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ
1-го  року навчання   ПОЧАТКОВОГО РІВНЯ


№№
п/п

       Зміст  роботи
                      Кількість годин
      Всього
     Теорія
  Практика
   1.
      Читання
          36
         16
         20

   2.
      Письмо
          36
           4
         32

   3.
      Математика
          36
         16
         20

   4.
      Малювання
          36
           6
         30


      Р А З О М: 
         144
         42
        102


Пояснювальна  записка
Суть досвіду полягає в тому, щоб комплексно підготувати до школи в стінах позашкільного закладу.
Кожного з батьків рано чи пізно починає турбувати питання готовності його дитини до школи, а в стінах позашкільного закладу, я, як керівник гуртка, маю змогу кваліфіковано підготувати дитину до школи, я це роблю методично. підтримуючись системами, нічого не упускаючи.
 У дитячі роки гра є основним видом діяльності людини. За її допомогою діти пізнають світ. Без гри дітям жити важко, нецікаво.
  Гра дарує щохвилинну радість, задовольняє актуальні  невідкладні потреби, а ще – спрямовує на майбутнє, бо під час гри у дітей формуються, закріплюються властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних, професійних, творчих функцій у майбутньому.
      Тому процес навчання в експериментальній групі викладається більшою частиною в ігровій формі.
 В.О.Сухомлинський вказував на позитивну роль гри у навчанні: «Дуже велике значення має ігровий елемент у процесі навчання»,- писав він.
      До експериментальної групи зараховуються діти 5-ти річного віку з різним рівнем підготовки. Кількість дітей в кожній групі десь близько 10-15. Тривалість занять 35 хвилин під час яких передбачена відносно різноманітна зміна видів діяльності. Доречно вводяться ігрові моменти, обов’язково проводяться фізкультурні хвилинки у віршованій та ігровій формі.

                                   ПРОГРАМА З ГРАМАТИКИ

      Малюк, що збирається до сучасної школи, має вміти самостійно мислити, працювати, творчо розмірковувати, висловлюватися. Йому потрібні не лише міцні навички читання та письма, а й чіткі знання що до структури мови і звукової будови слова.

                       Програма містить три основні розділи:
1.Ознайомлення зі словом та реченням.
2.Ознайомлення зі звуковою стороною слова.
3.Навчання читання.
  Метою занять 1 розділу «Ознайомлення зі словом та реченням» є:
-          висловити інтерес до слова;
-          ознайомити з поняттям «слово»;
-          навчити самостійно називати різноманітні слова;
-          довести, що слова вимовляються з певною послідовністю;
-          ознайомити з поняттям «речення»;
-          навчити вирізняти речення із загального мовного потоку, розчленувати
речення на слова, складати речення з одного-трьох слів за сюжетними та предметними малюнками;
-          ознайомити з графічною моделлю речення;
-          навчити складати речення за запропонованими графічними моделями.
 Другий розділ «Опанування дитиною звукової сторони слова» - складний процес, який можна розподілити на такі етапи:
-          вислухування в звучання слова, вирізнення звуків;
-          самостійне виокремлення звуків зі слова, аналіз його звукової
     структури.
  Мета і завдання на всіх етапах:
-          дати поняття про звуки мовлення у порівнянні з невимовленими звуками;
-          навчити дослуховуватися звучання слів;
-          самостійно визначити послідовність звуків у слові;
-          відчувати звук як окремий елемент слова;
-          дати поняття про звуки голосні та приголосні, чим відрізняються вони один від одного за вимогою;
-          навчитися розрізняти тверді та м’які приголосні за звучанням та артикуляцією;
-          прищепити навички помічати звуки умовними позначками, записувати звукові моделі слова;
-          навчити розчленовувати слово на частини, тобто на склади;
-          відпрацьовувати вміння виділяти наголос у словах;
-          навчити розрізняти одно-, до-, трискладові слова.
  І, нарешті, мета і завдання третього розділу «Навчання читання»:
     -   познайомити з літерами;
     -  навчити основному засобу читання з орієнтуванням на голосні звуки відкритих і закритих складів, читати слова зі звуко-складовою структурою, що поступово ускладнюється, правильно інтонувати речення, правильно, ясно, голосно вимовляти слова, писати літери, складати слова під диктовку, переписувати з друкованого тексту, перевіряти написане;
     -  ознайомити з переносом слів по складах;
    -  ознайомити з правилами написання слів з деякими словосполученнями.

        ПРОГРАМА З НАВЧАННЯ ПИСЬМА 5-РІЧНИХ ДІТЕЙ
  Завдання програми -  розвивати і формувати зорові, слухові, артикуляційні, моторні уявлення і зв’язки між ними, а також розвивати відповідні навички координації та її контроль.
5-ти річних дітей підготувати до сприймання програми 6-ти річних школярів у школі.
      Розвивати м’язи кисті руки, окомір, самоконтроль, координацію рухів руки, стійкість уваги.
      Навчання письма відбувається паралельно з навчанням читання: на заняттях письма діти пишуть елементи букв, друковані літери та склади.
      На першому етапі діти вчаться: правильно сидіти за партою під час письма, тримати ручку, олівець, розміщувати зошит на парті; орієнтуватися на сторінці зошита, знаходити лівий, правий бік аркуша, верхню та нижню частини; ознайомитися з назвами ліній сітки зошита – основним рядком (його початок, середину, кінець), верхньою та нижньою рядковою лініями, міжрядковою похилою, з назвами елементів букв: прямою, довгою, короткою лініями, овалом, на півовалом.
      Діти пишуть кульковою ручкою: вона легка, не робить клякс, не чіпляється за папір, у підсумку – не вимагає часу для підготовки для письма.      
      Як і ніші ручки, тримати її слід трьома пальцями – великим, вказівним та середнім. Ручка спирається на середній палець, зліва притримується великим, справа з гори – вказівним. Всі три пальці перебувають на відстані приблизно 1,5-2 см від початку стержня.
      Для занять письма необхідні кольорові олівці, щоб розфарбувати малюнки в книжках-розфарбовках. Рухати олівцем краще вільно, легко порівняно з ручкою.
      Учні вправляються в обведенні трафаретів, за штрихуванні фігур, виконувати завдання для вироблення умінь дотримуватись основного ряду, правильно розміщувати елементи в рядку, писати прямі лінії і закругляти їх. Зіставляти довжину, ширину графічних елементів, писати їх правильно розміщувати і тримати письмове приладдя.
      Формування рухової сторони, графічні навички тільки розпочинаються, тому необхідно поступово виробляти плавні ритмічні рухи кісті дитини.
      Ігрові форми вправ, змістовний інтерес ситуацій приваблюватимуть 5-ти річних дітей, спонукатимуть їх аналізувати, робити посильні висновки і таким чином розвивати мовлення,змінювати навички звукового аналізу слів – загальної основи читання й письма, формувати правильні рухові дії.
      Велику увагу під час навчання треба приділяти формуванню гігієнічних навичок: вчити дітей сидіти за партою правильно – на відстані ширини долоні до краю парти; плечі мають бути на одному рівні; голова похилена так, щоб учень бачив те, що пише, тощо.
      Виконання гігієнічних вимог – один із факторів прискорення опанування графічних навичок.
     
                    ОРІЄНТОВНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ

  1. Знайомство з приладдям для письма. Правила використання зошита, ручки, олівців.
  2. Правила посадки за партою. Як тримати ручку. Знайомство з зошитом: орієнтування на сторінці зошита, знайомство з назвами ліній сітки зошита. Пишемо прямі короткі риски через крапочку.
  3. Виконуємо вправу в зошиті в основному рядочку, пишемо рисочки з нахилом в різні боки.
  4. Працюємо з верхньою допоміжною лінією, довгі риски.
  5. Працюємо з нижньою допоміжною лінією. Пишемо елементи букв.
  6. Пишемо елементи букв.
     Починаємо писати друковані букви. Пишемо букву «А».
  1. Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковані букви. пишемо букву «У».
  1. Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковані букви «О» і «І».
9.  Пишемо елементи букв.
          Пишемо друковану букву «П» та склади з цією буквою.
10.Пишемо елементи букв.
    Пишемо друковану букву «Т» та склади з цією буквою.
11.Пишемо елементи букв.
         Пишемо друковану букву «К» та склади з цією буквою.
     12.Пишемо елементи букв.
         Пишемо друковану букву «М» та склади з цією буквою.
     13.Пишемо елементи букв.
         Пишемо друковану букву «И» та склади з цією буквою.
     14.Пишемо елементи букв.
         Пишемо друковану букву «Н» та склади з цією буквою.
     15.Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковану букву «Х» та склади з цією буквою.
16Пишемо елементи букв.
    Пишемо друковану букву «Б» та склади з цією буквою.
17.Пишемо елементи букв.
    Пишемо друковану букву «В» та склади з цією буквою.
18.Пишемо елементи букв.
          Пишемо друковані букви «Д», «Е» та склади з цими буквами.
     19.Пишемо елементи букв.
            Пишемо друковані букви «З», «С» та склади з цими буквами.
     20.  Пишемо елементи букв.
            Пишемо друковані букви «Г», «Д» та склади з цими буквами.
     21.  Пишемо елементи букв.
            Пишемо друковані букви «Ж», «Ш» та склади з цими буквами.
     22.  Пишемо елементи букв.
            Пишемо друковані букви «Ю», «Я» та склади з цими буквами.
     23.  Пишемо елементи букв.
            Пишемо друковані букви «Є», «І» та склади з цими буквами.
     24.  Пишемо елементи букв.
            Пишемо друковані букви «Ф», «Р» та склади з цими буквами.
     25.  Пишемо елементи букв.
            Пишемо друковані букви «Ч»,»Ц», «Щ».

                         ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ
  Ціль та завдання: Прищепити цікавість до знань;
     - розвивати мислення питання, тобто ті розумові здібності, котрі необхідні для успішного навчання у школі: пам’ять, увагу, образне мислення, логічне мислення (вміння порівнювати, доводити, аналізувати, узагальнювати), творчі здібності, фантазію, уяву, конструктивне мислення (на геометричнім матеріалі);
     - розвиток мови, вміння логічно висловлюватися, переконливо викладати свої думки;
     - засвоєння числового ряду та склади чисел, отримання уявлення про задачі, вміння виділити її частини, розв’язувати та складати задачі, знання геометричного матеріалу та ін.
З  М  І  С  Т

     1. Формування навичок лічби до 5. Лічба на слух. Один, багато. Цифра «1».
     2. Закріплення навичок лічби до 5. Число та цифра «2».
     3. Число та цифра «3». Порівняння предметів. Формування вміння упорядковувати предмети за єдиною ознакою. Поняття: праворуч, ліворуч. Геометрична фігура – трикутник.
     4. Число та цифра «4». Об’єднання предметів. Поняття: попереду – позаду, за, перед, між, сусіди, останній, перший, попередній, наступний. Геометричний матеріал. Квадрат.
     5. Лічба. Нумерація. Число та цифра «5». Поняття: вище, нижче, під, над. Геометричний матеріал. Кути. Прямий кут. Гострий кут. Тупий кут.
     6. Лічба. Нумерація. Число та цифра «6». Орієнтування на аркуші паперу. Закріплення понять: під, над, ліворуч, праворуч, зверху, знизу, на. Геометричний матеріал. Чотирикутники та прямокутники.
     7. Лічба. Нумерація. Число та цифра «7». Дні тижня. Поняття: ближче, далі, перед, за.
     8. Лічба. Нумерація. Число та цифра «8». Поняття: однакова кількість, неоднакова кількість, знаки « = »,  « > », « < ».
     9. Лічба. Нумерація. Поняття: більше, менше, стільки ж. Число та цифра «9» . Знаки  « = », « < », « > » . Складання. Знайомство зі знаком « - » .
    10. Число «10». Поняття віднімання. Знак « - ». Поняття на 1 більше, на 1 менше. Багатокутники.
    11. Уявлення про арифметичну задачу. Складання та розв’язання задач. Опорна схема. Склад числа «2». Формування уявлень про точку, лінії: прямі, зігнуті, ламані.
    12. Склад числа «3». Зв'язок складання та віднімання. Поняття оберненої задачі. Відрізок.
    13. Склад числа «4». Поняття числового відрізка. Розв'язання задачі. Зв'язок складання та віднімання.
    14. Закріплення вивченого матеріалу. Склад числа «5». Збільшення та зменшення чисел на 1. Число та цифра «0». Виняткові випадки складання та віднімання. Знайомство з лінійкою.
    15. Склад числа «6». Називання чисел при складанні. Зв'язок між сумою та додатком.  Об'єм. Літр.
    16. Склад числа «7». Знайомство з десятком, як новою лічильною одиницею.
    17. Склад числа «8». Утворення чисел другого десятку. Робота із задачами. Маса тіла та її вимір.

                    ПРОГРАМА – ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО

     Програма навчання дітей 5-ти річного віку розроблена з урахуванням вікових особливостей їхнього розвитку, практичного досвіду і можливостей засвоєння програмного матеріалу. На основі Міністерської програми навчання 6-ти річних першокласників складена ця програма з авторськими переробками
      Зміст програми побудовано за принципами: від простого – до складного, від елементарної вправи – до складної композиції, єдності виховання й освіти, навчальної і творчої діяльності, систематичного розвитку в учнів здібностей з приймання художнього образу у творах мистецтва, естетичних явищ у навчальному і на цій основі – посильне самостійне творення художнього образу.
      Завдання цього предмета – розвиток творчих здібностей учнів (зорового сприяння : чуття кольору, форми пропорцій, просторових уявлень, образного мислення, пам'яті, фантазії);
    - уміння втілювати в художніх образах власний задум під час виконання практичних завдань;
    - прищеплення навичок роботи з художніми матеріалами й інструментами у навчанні різного виду художньої діяльності;
    - створення умов, за яких вихованці відчуватимуть радість образотворчої праці, впевненість у своїх силах, самостійність у виконанні практичних завдань.
     5-ти річкам, як і 6-ти річкам, як відомо, властиві наочно-дійові способи опанування знань, умінь і навичок. Тому, ознайомлення з елементами образотворчої грамоти бажано у грі.
     Особливе значення має дидактична гра під час виконання вправ для розвитку гнучкості й спритності руки, зорово-рухової координації кольорового сприймання й утворення нових барв та їх відтінків змішування фарб, у доборі кольорів певної гами, що відповідає змінам стану природи.
     На заняттях малювання графічні роботи виконуються графічними матеріалами, живописні – одразу фарбами без попередньої прорисовки олівцем.
     Заняття з ліплення мають особливе значення для малюків, у яких рухово-дотиковий компонент відіграє велику роль у розвитку образотворчої діяльності. Крім того, такі заняття сприяють формуванню у дітей інтересу до створення художніх об’ємних образів.

                        ОРІЄНТОВНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ.

     1. Бесіда про роль образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва в житті людини. (Розповідь про різноманітну діяльність художників). Геометричні фігури різних кольорів.
     2. Тематична композиція «Моя домівка». (Складання з геометричних фігур будиночку). Виявлення знань, умінь і навичок вихованців образотворчого мистецтва.
     3. Малювання кольоровими фарбами. Знайомство з фарбами. Основні фарби, утворення похідних фарб. Що вони означають? Ознайомлення з правилами і прийомами роботи фарбами.
     4. Фарби осені. Осіннє дерево. Виявлення вмінь розрізняти і називати кольори. Виконання вправ з утворенням відтінків червоного, жовтого, зеленого та коричневого кольорів.
     5. Веселка. Кольори веселки.
     6. Малювання кольоровими крейдами або гуашевими фарбами. Різні парасольки. Парасольки до різних тем. Удосконалення навичок утворення відтінків кольорів змішаних фарб.
     7. Малювання фарбами. Хмари і дощик. Удосконалення навичок роботи пензлем (усією ворсою, кінчиком, відображення настрою кольорами).
     8. Ліплення з пластиліну за спостереженням «Гриби». Ознайомлення з правилами і прийомами роботи з пластиліном і стеками – розм’якшуванням пластилінової палички, розкачувати, розмазувати, примазувати, тощо.
     9. Ліплення з пластиліну(виконання рельєфу). Створення декоративної композиції на паперовій основі. Чарівне яблуко. Повторення правил роботи з пластиліном.
    10. Малювання до теми «Гриби в лісі». Розвиток спостережливості, уяви, фантазії, вміння передавати характерні особливості форм, забарвлення предметів навколишнього середовища.
    11. Ліплення з пластиліну до теми «Овочі». Розвиток спостережливості пам’яті.
    12. Малювання фарбами. Зимовий пейзаж. Ялинка взимку. Розвиток спостережливості, образного мислення. Розширення поняття про контраст кольорів. Холодні кольори.
    13. Малювання кольоровими олівцями до теми «Ялинкові прикраси». Розвивати образне мислення, відчуття гармонії.
    14. Ліплення з пластиліну до теми «Сніговик в лісі». Удосконалення навичок зображення об’єктів округлої форми.
    15. Малювання фарбами. Чарівний птах. Виховання любові до творів народно-декоративного мистецтва.
    16. Малювання до теми «Космічні фантазії». Удосконалення навичок роботи графічними матеріалами. Виконання вправ з розвитку спритності руки.