Мій гурток




Керівник гуртка «Школа раннього розвитку»  ЦДЮТ
Горбатенко Наталя Володимирівна
Проводить набір майбутніх вихованців (віком 5-6 років) на 2017/2018н.р.

На базі ЦДЮТ з 01.09.2017р.
Чекаємо на Вас  щодня
з 9.00 до 17.00год


Під час заняття .Казка "Рукавичка"








Під час заняття. Казка "Рукавичка"

                                
                     Заняття на тему:  «Харчування - запорука гарного здоров’я»
Мета: ознайомити учнів із основними процесами, що відбуваються в організмі людини; учити їх правильно харчуватися; виховувати естетичний смак; прищеплювати цікавість до навчання, стимулювати пізнавальну діяльність; розвивати здоров’язберігальні компетенції; виховувати
бережливе ставлення до свого здоров’я.
Обладнання: плакати, виставка дитячих малюнків за темою: «Моє здоров’я».
 Хід заняття
  Педагог
 Навіщо ми їмо те, що їмо? Харчування забезпе­чує дві основні потреби організму. По-перше, з одними речовинами, що надходять до організму у складі їжі, зокрема білками, жирами, мінеральними солями, водою, ми отримуємо будівельні матеріали для створення но­вих клітин і зростання нашого організму. По-друге, завдяки енергії, що прихована у вуглеводах і жирах, ми ходимо до школи, граємо в футбол, бігаємо...
 Ведуча1.
Відкушуючи шматочок котлети, яблука чи пиріжка, ви навіть не уявляє­те,
 які мандри і пригоди чекають на ці ласощі у вашому організмі, перш ніж вони перетворяться на необхідні для вас поживні речовини. Як відбувається процес перетворення їжі на молекули речовин, що їх може використати ваш організм? Як ці речовини потрапляють до клітин?
Педагог
Ви щодня бачите рекламу різноманітних соусів, йогуртів, напівфа­брикатів, що гарантують вам міцне здоров’я. Чи дійсно це так? Яка їжа насправді потрібна вашому організму?
 Відповіді на ці запитання ми  сьогодні почуємо на занятті.
 Ведуча 2
Процес травлення починається задовго до того, як їжа потрапляє до рота.
 Ми бачимо бутерброд, відчуваємо його запах - порожнина рота наповнюється слиною, а шлунок починає виробляти травний сік. Хлопчик
 ще навіть не відкусив і шматочка, а вже впевнений, що бутерброд смачний.
 На цьому етапі важливо не примушувати шлунок чекати тривалий час, інакше сік, що призначений для перетравлювання їжі, подразнюватиме слизову шлунку. Якщо снідати в один і той же час щодня, то ваш організм працюватиме, як гарно налагоджений механізм.
  Ведуча 1
Валеологічна пауза (діти декламують вірш та виконують вправи, що
показує ведуча).
 Ми прокидаємося, прокидається і сонечко. Привітаємо його!
 Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися, за промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти:
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачте, як розвеселили.
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю припрошати.
Нумо разом, нумо всі
Потанцюймо по росі.
 Вихованець1.
 Навіть манну кашу потрібно жувати - не стільки для подрібнення, скільки для... перетравлювання. Тому що в слині, крім усього іншого, містяться речовини, що розщеплюють крохмаль, що входить до складу хліба.
  Педагог
На цьому етапі важливо: кожен шматочок ретельно жувати (до 20 разів) не поспішаючи. Якщо в шлунок потрапляє погано пережована їжа, йому доводиться виконувати не свою роботу: подрібнювати харчову грудку.
 Також потрібно, щоб їжа була теплою. Наші смакові рецептори найкраще сприймають їжу, нагріту до температури тіла (35–37°С).
Ведуча2
 Не можна їсти і читати книжку, учити уроки, дивитися телевізор! У жодному разі не відволікайтеся під час їжі. Організм не може робити водночас різні справи. Читання книжки або балачки погано впливають на травлення, оскільки кількість шлункового соку зменшується.
         А зараз я перевірю, чи багато українських страв ви знаєте?
Вікторина « Відгадайте страву за описом!»
1.Відокремлений від м’яса підшкірний свинячий жир, що зберігають солоним і вживають сирим, смаженим, печеним чи вареним. (Сало –щоденна скоромна їжа.)
   2. Популярна в Україні рідка страва, що варять з посічених буряків, капусти, картоплі та інших овочів і приправ. (Борщ - щоденна страва, може бути пісним і скоромним.)
  3. Одна із дванадцяти обов’язкових страв на Святвечір, яку готують з пшениці, заправленої тертим маком, горіхами, медом. (Кутя - святкова, пісна, ритуальна страва.)
   4. Солодка рідка страва із сушених фруктів. (Узвар - пісна, щодення страва.)
   5. Українська національна страва — невеликий варений виріб із прісного тіста, начинений сиром, ягодами, капустою. (Вареники — щоденна пісна або скоромна страва, залежно від начинки.)
      Ведуча1
Після сніданку дійсно потрібно випити склянку чаю, а потім бажано прополоскати рот водою.  Замість цукру використовують мед. Він значно корисніший для організму, і зовсім не шкідливий для зубів. Ви знаєте, скільки до мене приводять маленьких дітей із пошкодженими зубами!? Батьки пояснюють поганий стан зубів екологією, спадковістю, місцевою водою... І зовсім не вірять мені, коли я стверджую: газовані напої шкідливі для дитячих зубів! Справа в двох складниках, що обов’язково містять усі напої: цукор і кислота. Цукор сприяє розмноженню бактерій,
що спричиняють карієс, а кислота «роз’їдає» зубну емаль.
      Вихованка А моя мама готує «чайний бальзам» і наша родина його
 п’є із задоволенням щоранку! Улітку я з бабусею назбирала по балках ромашки, чабрецю, біля будинку в нас росте м’ята. Усі ці корисні трави ми висушили, а мама на одну столову ложку звичайного чорного чаю додає по четвертій частині ложки цих трав, засипає в заварний чайник та заливає окропом. Аромат - на весь будинок!
     Ведуча2
-         Діти, які ще цілющі рослини вам відомі? Чи відгадаєте мої загадки?
 Шкір має сім,
А сльози випускає всім. (Цибуля)
На городі молода
Пишні коси розплела,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
 Він довгенький, зелененький,
Соковитий і смачний.
Під листячком ховається,
З нами в жмурки грається. (Огірок)
 Червона ягідка корисна
Росте до земля близько. (Полуниця)
 Маленький, гіркий,
Цибулин брат. (Часник)
Сидить Марушка
Уся в кожушках.
Зайці прибігають,
Кожушки знімають. (Капуста)
 Вона на сонці сонцем сяє
І родичів багато має.
Гарбузову господиню
Усі знають. Що це? (Диня)
 Стою стрункий. Високий,
В зелених шатах я.
І золотом прикрашена
Голівонька моя. (Сонях)
 Педагог
 Крім хворих зубів діти зазнають проблем з поставою та шлунковими захворюваннями. Викривлення хребта розвивається через те, що ви вдома готуєте уроки, сидячи за надто високим «дорослим» столом. У кого з вас удома є комп’ютери? Ви теж у групі ризику — сидите тривалий час, працюють лише зап’ястки рук. Сидячи за комп’ютером, ви мимоволі нахиляєтеся вперед, здавлюючи грудну клітку та черевну порожнину, що позбавляє можливості їжу нормально перетравлюватися.
     Валеологічна пауза за віршем В. Чабана «Бджілки». Ведуча виконує рухи, учні повторюють.
 Ведуча
Стали, дітки у рядок,
Всі підемо на лужок.
На квітучому лужку
Гудуть бджілки: «Жу-жу-жу».
Разом з ними політаєм.
Покрутились вліво-вправо.
Глянули, де кращі трави.
Пошукали квіточок,
Щоб зібрати з них медок.
Політали, покрутились,
Дуже бджілки натомились.
Щоб набратись сили,
Усі дружно сіли.
Знов шукаєм квіточок,
Щоб зібрать смачний медок.
Назбирали? Ого-го!
Всі до вулика бігом.
Побували на лужку,
Скуштували ми медку.
Тепер стали у рядок,
Вертаємось на урок.
Педагог
Висновок:  їжа українців  відзначається біологічною повноцінністю,тобто  має білки, жири, вуглеводи,  багато вітамінів, має  достатню калорійність є смачною і привабливою. Обряд прийому  їжі об’єднує сім’ю. Українці відзначаються  гостинністю  і  веселим  характером.
-           Діти, що ви найбільше запам’ятали із сьогоднішнього заняття?
(Відповіді дітей)

Тепер ви знаєте, як і що потрібно їсти, щоб бути здорови




П Р О Г Р А М А

гуртка « Студія раннього розвитку »

Пояснювальна  записка

Зміст програми гуртка  полягає в тому, щоб комплексно підготувати  дитину до школи в стінах позашкільного закладу
                                                                     ЗМІСТ І ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Допомогти зрозуміти, що в Україні українська мова є державною; розрізняти близькі, але не однакові звуки рідної та української мови. Учити розпізнавати нові звуки; правильно і чітко вимовляти всі звуки української мови та  наголошувати слова відповідно до орфоепічних норм української мов.

Учити слухати і розуміти мовлення дорослих, казки, оповідання, вірші, запам’ятовувати їх. Допомогти оволодіти діалогічним мовленням: ініціювати, продовжувати  та завершувати діалог, використовуючи етикетну українську лексику; переказувати невеличкі тексти і казки, складати різні типи розповідей (описові, сюжетні, з власного досвіду тощо) як за зразком вихователя, так і самостійно; спілкуватись українською мовою залежно від ситуації.



НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ

1-го  року навчання   ПОЧАТКОВОГО РІВНЯ


№№
п/п

       Зміст  роботи
                      Кількість годин
Всього
Теорія
Практика
4год. на  тиждень
6год. на  тиждень
4год. на  тиждень
6год. на  тиждень
4год. на  тиждень
6год. на  тиждень
   1.
      Читання
36
54
16
26
20

30

   2.
      Письмо
36
54
4
10
32

42

   3.
      Математика
36
54
16
26
20

30

   4.
      Малювання
36
54
6
12
30

40


      Р А З О М: 
144
216
42
74
102

142
 
ПРОГРАМА З ГРАМАТИКИ
Звукова культура мовлення
Закріпити знання дітей про будову мовного апарату: губи, зуби, язик, спинка язика, кінчик язика.
Язик може бути широкий (лопаткою),  вузький(трубочкою); губи можуть посміхатися (ї-ї-ї), бути трубочкою (у-у-у), округлюватися (о-о-о), розтягуватися (а-а-а);зуби верхні, нижні;губа верхня й нижня;пухирці за верхніми зубами, піднебіння (стеля хатинки). Домагатися чіткої вимови шиплячих звуків [ж], [ч], [ш], сонорних [р], [рʹ], [л], [лʹ], звукосполучень [йа], [йу], [йе],[йі], уточнення  рухів органів артикуляційного апарату, промовляння ізольованого звука, у слові (в різних позиціях), у фразовому мовленні. Розвивати м’язи мовного апарату. Розвивати змішаний тип мовного дихання (довжина видиху дорівнює лічбі до 5). Учити говорити короткою фразою на один видих, говорити помірно, чітко, не поспішаючи, підвищу-
вати та понижувати голос під час вимови фрази, щоб мовлення набирало різних відтінків (співучості, ніжності, м’якості, лагідності).  Розвивати тембр (звукове забарвлення мовлення): сказати весело, сумно, тривожно, здивовано, незадоволено, задоволено;фразовий і логічний наголос.
Диференціювати на слух (в іграх та вправах) схожі звуки і звукосполучення:
[з] —[с], [з] —[с] —[ц], [ж]—[ш], [г] —[ґ], [г] —[к] —[х], [ц] —[ч], [с] —[ш], [з] —[ж],
[х] —[ф] —[хв] —[кв], [л] —[р].
Продовжувати вчити дітей вимови звуків у словах відповідно до літературних норм: ненаголошений [е]вимовляється наближено до голосного [и],ненаголошений [и]наближається у вимові до е].
Учити правильно вимовляти звук [ф]у словах іншомовного походження, звуконаслідувальних словах, у власних іменах;звукосполучення [хв]та [кв]. Удосконалювати тверду вимову звука [л]у кінці слова, складу, перед голосними [а], [о], [у]; звуків [з], [с], [ц]перед голосними [е], [и]; проривного звука [ґ].
Учити вживати слова з подвійним наголосом (від зміни наголосу значення цих слів не змінюється); слова, у яких від зміни наголосу змінюється значення слова. Заучувати скоромовки із шиплячими із звуками [р], [л]. Формування словника Активізувати, уточнювати і збагачувати словник дітей словами відповідно до тематики  словникової роботи попереднього вікового періоду та в межах нових тем: “Взаємини між людьми”,  “Гостинність”,  “Доброзичливі сусіди”, “Дорожній рух”, “Машини-помічники”, “Спортивні розваги”, “Народні вироби”, “Народні національні символи”, “Українські традиції та обряди”, “Державні символи”.Продовжувати збагачувати словник дітей іменниками, що означають взаємовідносини між людьми, правила поведінки людей на вулиці, правила дорожнього руху; складними словами, що означають назву машин, які полегшують працю людей; словами, що означають спортивні ігри, розваги.
Увести в словник дітей іменники назви державних і народних символів, традицій, виробів,збірні іменники, що означають сукупну множину, скорочені слова, словосполучення. Продовжувати збагачувати словник дітей синонімічними іменниками, словами антонімами, узагальнювальними родовими поняттями другого порядку. Учити розуміти слова омоніми; переносне значення слів; слова, що називають предмети, близькі за призначенням. Збагачувати словник дітей дієсловами недоконаного виду, які означають завершену дію,
безособовими дієсловами, словами близького значення. Учити доречно й точно добирати дієслова відповідно до ситуації спілкування. Уводити в словник дітей прикметники вищого та найвищого ступенів зі словами  найбільш, найменш, занадто, дуже. Учити добирати до іменників якісні, відносні
 і присвійні прикметники.  Поповнювати словник дієприкметниками, формами минулого часу, незмінними преди кативними формами на “-но”,  “-то”,дієприслівниками,числівниками, прислівниками, прийменниками, частками.
Стилі мовлення. Стимулювати та активізувати вживання дітьми лексики стилів мовлення, засвоєних у попередніх групах (розмовний, літературний). Познайомити зі стилем газет, журналів, телебачення (публіцистичний). Продовжувати збагачувати словник дітей художньо поетичними виразами, порівняннями, образними словосполученнями,звуконаслідувальними словами,вигуками. Продовжувати збагачувати словник прислів’ями, приказками, фразеологічними зворотами, образними виразами.
Граматична правильність мовлення Удосконалювати навички вживання граматичних форм, які діти засвоїли раніше. Вправляти дітей у правильному вживанні відмінкових форм іменників: родового відмінка однини,місцевого відмінка однини із чергуванням приголосних в основі,паралельних форм закінчень іменників чоловічого роду в давальному відмінку “-ові” —“-еві”, “-у” —“-ю”;у кличній формі іменників чоловічого роду із суфіксами “-ець”, “-ак”.  Учити утворювати форму однини  іменників, що вживаються переважно в множині;форму іменників від дієслівних форм, від прикметників;утворювати від іменників однини різні множинні та збірні форми.Закріплювати навички вживання іменників, які мають лише форм
у множини, форму однини. Утворювати нові іменники-назви приміщень від іменників: свиня —свинарник, корова —корівник, птах —пташник, кури —курник, шпак —шпаківня, вівці —вівчарня, овечник, пес —псарня, кінь —конюшня, кріль —крільчатник (кролятник).  Утворювати ступені порівняння прикметників зі словами більш
—менш, що, як, різні форми складних прикметників. Вправляти в утворенні нових дієслівних форм із префіксами “про-”, “на,минулого часу із суфіксом “  -ут-. Закріплювати форми дієвідмінювання дієслів із чергуванням приголосних в основі. Утворювати наказові форми дієслів із часткою “-но”,прислівників.
Учити будувати фрази з прийменником від(од) у різних значеннях.  Правильно відмінювати заперечні займенники з прийменниками (ні до кого, ні до чого,ні в чому, ні в кому, ні з якою, ні з яким, ні на якому, ні з ким, ні з чим).  Продовжувати вчити вживати речення різного типу: прості, складні, зі сполучниками,сполучними словами, прямою мовою, однорідними членами. Учити дітей будувати безособові речення (Надворі тепло. Взимку холодно. Світає. Смеркає), речення зі вставними словами по-перше, по-друге, по  - третє, на жаль, шкода(Шкода, але я не можу сьогодні прийти до тебе на гостину. По-перше, я хвора, по-друге, у мене немає санчат). Учити помічати й виправляти граматичні помилки, мовні огріхи в мовленні   однолітків, лялькових персонажів, розвивати мовленнєве чуття.  Зв’язне мовлення  Діалогічне мовлення.   Учити виявляти ініціативу в спілкуванні з дорослими, звертатися із запитаннями різного типу (Чому? Як? Навіщо?Для чого?Як ви гадаєте? А як на ваш погляд?);підтримувати розмову, запропоновану дорослими. Учити вести діалог на запропоновані теми:
“У транспорті”, “У бібліотеці”, “Запрошення”, “Привітання”, “Зустрічі на вулиці”, “Новачок у групі”.
Учити починати розмову (знаходити першу репліку діалогу), використовуючи вставні слова та речення: дивіться(дивись), бачите(бач), прошу вас(тебе), даруйте, перепрошую, глянь(кажуть, по-моєму, я думаюя гадаю, уявіть собі. Своєчасно відповідати на першу репліку, використовуючи стверджувальні слова-речення (так, так-так, саме так, авжеж, атож ж, аякже заперечні слова-речення (Ні! Ой, ні! Ні в якому разі! Не можу!Не вийде). Формувати вміння проводити розпитування (“Розпитай  Незнайка, що він любить”).
Уникати грубих, зневажливих слів. Засвоїти ласкаво-лагідні форми звертання ( Катрусю, Іванку,Михайлику, Оксаночко). Будувати різні форми діалогу між двома-чотирма дітьми на пропозицію вихователя як на заняттях, так і в повсякденному житті .Учити дітей виявляти ініціативу в розмові з незнайомими дорослими та дітьми (форми  звертання, перші репліки). Учити будувати діалог, використовуючи різноманітні діалогічні єдності, такі як: повідомлення —доповнення  (уточнення); повідомлення —підтвердження (запе-речення); повідомлення —  прохання; запит інформації —задоволення запиту; запит інформа-
ції—контрзапитання; прохання —згода (незгода); наказ —уточнення (згода, незгода) тощо.  Монологічне мовлення. Учити дітей логічно й послідовно будувати розповідь, безповторів, пауз, жестів (розвивати контекстне мовлення);виділяти в розповіді початок, середину, кінцівку;придумувати назву до розповіді. Учити дітей у всіх видах розповідей вживати образні художньо-поетичні вирази, приказки, фразеологічні звороти, звертання, вигуки, вставні слова, пряму мову (діалогічні єдності). Учити дітей будувати описові розповіді за планом вихователя, за змістом сюжетних картин, ігрових ситуацій, про іграшки,предмети, речі, предметні картинки, дотримуючись послідовної структури описової розповіді, складати описові загадки про іграшки, тварин, овочі, фрукти. Учити с кладати сюжетні розповіді за змістом дидактичних картин, за зразком і планом (друге півріччя) вихователя, придумувати свою назву до картин, розповідати про події, які передували зображеному на картині; та ті, які могли б відбутися з героями після зображеного на картині, складати розповіді за частинами картини (за вказівкою вихователя), об’єднуючи окремі розповіді в єдину цілу розповідь (колективна розповідь); розповіді у зв’язку зі змістом картини, за сюжетом картини, із власного досвіду; поєднання описової й сюжетної розповіді за змістом картини, розповіді за серією картин з одним сюжетом, що розвивається. Учити складати розповіді з власного досвіду про спогади дитинства, вихідний день, літній та зимовий відпочинок, дитячі ранки та свята, діяльність дітей за зразком та планом вихователя.  Складати сюжетні творчі розповіді на запропоновану тему, за опорними словами, за однією іграшкою та сюжетною ігровою обстановкою, продовження розповіді (казки), розпочатої вихователем. Розвивати поетичні здібності старших дошкільників, здібності до словотворення шляхом використання в освітньому процесі нетрадиційних методів   і  прийомів (складання синквейнів, лімериків тощо). Учити переказува ти оповідання та казки близько до тексту за планом вихователя, самостійно, продовжувати переказ інших дітей; емоційно передавати діалоги героїв твору, використовувати емоційне забарвлення мовлення дійових осіб, використовувати авторські текстові образні вирази, порівняння, метафори, примовки, звертання, вигуки, частки, виявляти творчу імпровізацію за текстом. Розвивати оцінювальне (розповіді - оцінки) та пояснювальне мовлення (пояснення майбутньої гри, будови малюнка,
орієнтації на вулиці);стимулювати розповіді-міркування на різні теми (Чому падає листя з дерев? Чому ведмідь узимку спить? Чому деякі люди працюють уночі?). Учити дітей контролювати й оцінювати послідовність викладу думок, відповідність розповіді попередньому плану, запропонованій темі, опор
ним словам.
ОРІЄНТОВНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ

 Малюк, що збирається до сучасної школи, має вміти самостійно мислити, працювати, творчо розмірковувати, висловлюватися. Йому потрібні не лише міцні навички читання та письма, а й чіткі знання що до структури мови і звукової будови слова.
                       Програма містить три основні розділи:
1.Ознайомлення зі словом та реченням.
2.Ознайомлення зі звуковою стороною слова.
3.Навчання читання.
  Метою занять 1 розділу «Ознайомлення зі словом та реченням» є:
-          висловити інтерес до слова;
-          ознайомити з поняттям «слово»;
-          навчити самостійно називати різноманітні слова;
-          довести, що слова вимовляються з певною послідовністю;
-          ознайомити з поняттям «речення»;
-          навчити вирізняти речення із загального мовного потоку, розчленувати
речення на слова, складати речення з одного-трьох слів за сюжетними та предметними малюнками;
-          ознайомити з графічною моделлю речення;
-          навчити складати речення за запропонованими графічними моделями.
 Другий розділ «Опанування дитиною звукової сторони слова» - складний процес, який можна розподілити на такі етапи:
-          вислухування в звучання слова, вирізнення звуків;
-          самостійне виокремлення звуків зі слова, аналіз його звукової
     структури.
  Мета і завдання на всіх етапах:
-          дати поняття про звуки мовлення у порівнянні з невимовленими звуками;
-          навчити дослуховуватися звучання слів;
-          самостійно визначити послідовність звуків у слові;
-          відчувати звук як окремий елемент слова;
-          дати поняття про звуки голосні та приголосні, чим відрізняються вони один від одного за вимогою;
-          навчитися розрізняти тверді та м’які приголосні за звучанням та артикуляцією;
-          прищепити навички помічати звуки умовними позначками, записувати звукові моделі слова;
-          навчити розчленовувати слово на частини, тобто на склади;
-          відпрацьовувати вміння виділяти наголос у словах;
-          навчити розрізняти одно-, до-, трискладові слова.
  І, нарешті, мета і завдання третього розділу «Навчання читання»:
      -   познайомити з літерами;
      -  навчити основному засобу читання з орієнтуванням на голосні звуки відкритих і закритих складів, читати слова зі звуко складовою структурою, що поступово ускладнюється, правильно інтонувати речення, правильно, ясно, голосно вимовляти слова, писати літери, складати слова під диктовку, переписувати з друкованого тексту, перевіряти написане;
      -  ознайомити з переносом слів по складах;
      -  ознайомити з правилами написання слів з деякими словосполученнями
   ПОКАЗНИКИ  МОВНО-МОВЛЕННЄВОЇ  КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ :
оволодіває чіткою вимовою всіх звуків рідної мови та
звукосполучень відповідно до орфоепічних норм; має розвинений фонематичний слух, що дозволяє диференціювати
фонеми; оволодіває мовними і немовними засобами виразності та прийомами звукового аналізу слів; усвідомлює звуковий склад рідної мови;
·оперує узагальненими словами різного порядку, стійкими загальновживаними словосполученнями; мовлення дітей набуває образності; за кількісною та якісною характеристикою словник дитини сягає такого рівня, що вона може легко спілкуватися з дорослими  й дітьми, підтримувати розмову на будьяку тему в межах свого розуміння;
· вживає (неусвідомлено) граматичні форми рідної мови згідно із законами
та нормами граматики (рід, число, відмінок, дієвідміна, клична форма тощо), має розвинене чуття  граматичної форми; наявні корекційні навички щодо правильності вживання граматичних форм і порядку слів у реченні;
· ініціює та підтримує розпочату розмову в різних ситуаціях спілкування, відповідає на запитання співрозмовника і звертається із запитаннями, орієнтується в ситуації спілкування, вживає відповідні мовні та немовні засоби для вирішення комунікативних завдань; дотримується правил мовленнєвої поведінки і мовленнєвого етикету та
коректно виявляє власне емоційне ставлення до предмета розмови і співрозмовника, коригує його залежно від ситуації спілкування;
·володіє навичками розгорнутого, послідовного, логічного, зв’язного мовлення; складає різного типу розповіді, імпровізує, розмірковує про предмети, явища, події, друзів; доходить елементарних узагальнень, висновків; висловлює зв’язні самостійні оцінні судження стосовно різних явищ, подій, поведінки людей, героїв художніх творів; виявляє словесну творчість у різних видах мовленнєвої діяльності;
комплексно застосовує мовні та немовні засоби з метою комунікації, спілкування  в конкретних соціально-побутових ситуаціях, уміє орієнтуватися в ситуації спілкування, виявляє ініціативність, стриманість у спілкуванні оволодіває культурою мовленнєвої комунікації.Українська мова як державна
 
                                        ПРОГРАМА З НАВЧАННЯ ПИСЬМА 5-РІЧНИХ ДІТЕЙ


                                                    ЗМІСТ І ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ

Завдання програми -  розвивати і формувати зорові, слухові, артикуляційні, моторні уявлення і зв’язки між ними, а також розвивати відповідні навички координації та її контроль.

5-ти річних дітей підготувати до сприймання програми 6-ти річних школярів у школі.

Підготовка руки дитини до письма   Ознайомити із зошитом. Учити орієнтуватись у зошиті.

Учити правильно тримати олівець, кулькову ручку. Розвивати п’ясті рук, дрібні

м’язи пальців. Навчити координації рухів руки, пальців, очей, передпліччя; окоміру (вміння визначити центр, середину). Уміти підпорядкувати рухи руки, очей контролю самосвідомості. Сформувати просторові уявлення (ліворуч, праворуч, знизу, зверху, над і під лінією, між лініями тощо).

Уміти проводити впродовж 0,5хв. безвідривні лінії олівцем на папері, у зошиті.

Учити малювати, штрихувати прямими (вертикальними та горизонтальними лініями) геометричні
 фігури і предмети різних форм.
Учити штрихувати похилими (коса штриховка), уривчастими короткими, спіральними лініями; лініями з петлями у вигляді  трикутника, овалу, кола.  Навчити використовувати набуті навички під час самостійного малювання, штрихування; складати орнаменти, візерунки, бордюри тощо.
      Розвивати м’язи кисті руки, окомір, самоконтроль, координацію рухів руки, стійкість уваги.
      Навчання письма відбувається паралельно з навчанням читання: на заняттях письма діти пишуть елементи букв, друковані літери та склади.
      На першому етапі діти вчаться: правильно сидіти за партою під час письма, тримати ручку, олівець, розміщувати зошит на парті; орієнтуватися на сторінці зошита, знаходити лівий, правий бік аркуша, верхню та нижню частини; ознайомитися з назвами ліній сітки зошита – основним рядком (його початок, середину, кінець), верхньою та нижньою рядковою лініями, міжрядковою похилою, з назвами елементів букв: прямою, довгою, короткою лініями, овалом, на півовалом.
      Діти пишуть кульковою ручкою: вона легка, не робить клякс, не чіпляється за папір, у підсумку – не вимагає часу для підготовки для письма.      
      Як і ніші ручки, тримати її слід трьома пальцями – великим, вказівним та середнім. Ручка спирається на середній палець, зліва притримується великим, справа з гори – вказівним. Всі три пальці перебувають на відстані приблизно 1,5-2 см від початку стержня.
      Для занять письма необхідні кольорові олівці, щоб розфарбувати малюнки в книжках-розфарбовках. Рухати олівцем краще вільно, легко порівняно з ручкою.
      Учні вправляються в  обведенні трафаретів, за штрихуванні фігур, виконувати завдання для вироблення умінь дотримуватись основного ряду, правильно розміщувати елементи в рядку, писати прямі лінії і закругляти їх. Зіставляти довжину, ширину графічних елементів, писати їх правильно розміщувати і тримати письмове приладдя.
      Формування рухової сторони, графічні навички тільки розпочинаються, тому необхідно поступово виробляти плавні ритмічні рухи кісті дитини.
      Ігрові форми вправ, змістовний інтерес ситуацій приваблюватимуть 5-ти річних дітей, спонукатимуть їх аналізувати, робити посильні висновки і таким чином розвивати мовлення,змінювати навички звукового аналізу слів – загальної основи читання й письма, формувати правильні рухові дії.
      Велику увагу під час навчання треба приділяти формуванню гігієнічних навичок: вчити дітей сидіти за партою правильно – на відстані ширини долоні до краю парти; плечі мають бути на одному рівні; голова похилена так, щоб учень бачив те, що пише, тощо.
      Виконання гігієнічних вимог – один із факторів прискорення опанування графічних навичок.
     

                                          ОРІЄНТОВНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ

Знайомство з приладдям для письма. Правила використання зошита, ручки, олівців.

Правила посадки за партою. Як тримати ручку. Знайомство з зошитом: орієнтування на сторінці зошита, знайомство з назвами ліній сітки зошита. Пишемо прямі короткі риски через крапочку.

Виконуємо вправу в зошиті в основному рядочку, пишемо рисочки з нахилом в різні боки.
Працюємо з верхньою допоміжною лінією, довгі риски.
Працюємо з нижньою допоміжною лінією. Пишемо елементи букв.
Пишемо елементи букв.
Починаємо писати друковані букви. Пишемо букву «А».
Пишемо елементи букв.
Пишемо друковані букви. пишемо букву «У».
Пишемо елементи букв.
Пишемо друковані букви «О» і «І».
Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковану букву «П» та склади з цією буквою.
Пишемо елементи букв.
Пишемо друковану букву «Т» та склади з цією буквою.
Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковану букву «К» та склади з цією буквою.
    .Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковану букву «М» та склади з цією буквою.
     Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковану букву «И» та склади з цією буквою.
     Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковану букву «Н» та склади з цією буквою.
     Пишемо елементи букв.
Пишемо друковану букву «Х» та склади з цією буквою.
Пишемо елементи букв.
Пишемо друковану букву «Б» та склади з цією буквою.
Пишемо елементи букв.
Пишемо друковану букву «В» та склади з цією буквою.
Пишемо елементи букв.
     Пишемо друковані букви «Д», «Е» та склади з цими буквами.
     Пишемо елементи букв.

Пишемо друковані букви «З», «С» та склади з цими буквами.
      Пишемо елементи букв.

      Пишемо друковані букви «Г», «Д» та склади з цими буквами.

      Пишемо елементи букв.

      Пишемо друковані букви «Ж», «Ш» та склади з цими буквами.

      Пишемо елементи букв.
      Пишемо друковані букви «Ю», «Я» та склади з цими буквами.
      Пишемо елементи букв.
      Пишемо друковані букви «Є», «І» та склади з цими буквами.
      Пишемо елементи букв.
      Пишемо друковані букви «Ф», «Р» та склади з цими буквами.
      Пишемо елементи букв.
      Пишемо друковані букви «Ч»,»Ц», «Щ».





       ПОКАЗНИКИ КОМПЕТЕНЦІЇ ДИТИНИ З ПІДГОТОВКИ РУКИ ДО ПИСЬМА:



·уміє використовувати набуті навички під час самостійного малювання, штрихування; складати орнаменти, візерунки, бордюри тощо;

·правильно сидить, тримає ручку (олівець) під час письма; рухає руку вздовж рядка, орієнтується на сторінці зошита; зображує й розташовує в робочому рядку запропоновані елементи візерунків, букв тощо;

·записує друкованими літерами на слух букви, склади, слова, вимова та

написання яких збігаються.





ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ



  Ціль та завдання: Прищепити цікавість до знань;

     - розвивати мислення питання, тобто ті розумові здібності, котрі необхідні для успішного навчання у школі: пам’ять, увагу, образне мислення, логічне мислення (вміння порівнювати, доводити, аналізувати, узагальнювати), творчі здібності, фантазію, уяву, конструктивне мислення (на геометричнім матеріалі);

     - розвиток мови, вміння логічно висловлюватися, переконливо викладати свої думки;

     - засвоєння числового ряду та склади чисел, отримання уявлення про задачі, вміння виділити її частини, розв’язувати та складати задачі, знання геометричного матеріалу та ін.


                                          ОРІЄНТОВНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ




    1. Формування навичок лічби до 5. Лічба на слух. Один, багато. Цифра «1».


     2. Закріплення навичок лічби до 5. Число та цифра «2».

     3. Число та цифра «3». Порівняння предметів. Формування вміння упорядковувати предмети за єдиною ознакою. Поняття: праворуч, ліворуч. Геометрична фігура – трикутник.

     4. Число та цифра «4». Об’єднання предметів. Поняття: попереду – позаду, за, перед, між, сусіди, останній, перший, попередній, наступний. Геометричний матеріал. Квадрат.

     5. Лічба. Нумерація. Число та цифра «5». Поняття: вище, нижче, під, над. Геометричний матеріал. Кути. Прямий кут. Гострий кут. Тупий кут.
     6. Лічба. Нумерація. Число та цифра «6». Орієнтування на аркуші паперу. Закріплення понять: під, над, ліворуч, праворуч, зверху, знизу, на. Геометричний матеріал. Чотирикутники та прямокутники.
     7. Лічба. Нумерація. Число та цифра «7». Дні тижня. Поняття: ближче, далі, перед, за.
     8. Лічба. Нумерація. Число та цифра «8». Поняття: однакова кількість, неоднакова кількість, знаки « = »,  « > », « < ».
     9. Лічба. Нумерація. Поняття: більше, менше, стільки ж. Число та цифра «9» . Знаки  « = », « < », « > » . Складання. Знайомство зі знаком « - » .
    10. Число «10». Поняття віднімання. Знак « - ». Поняття на 1 більше, на 1 менше. Багатокутники.
    11. Уявлення про арифметичну задачу. Складання та розв’язання задач. Опорна схема. Склад числа «2». Формування уявлень про точку, лінії: прямі, зігнуті, ламані.
    12. Склад числа «3». Зв'язок складання та віднімання. Поняття оберненої задачі. Відрізок.
    13. Склад числа «4». Поняття числового відрізка. Розв'язання задачі. Зв'язок складання та віднімання.
    14. Закріплення вивченого матеріалу. Склад числа «5». Збільшення та зменшення чисел на 1. Число та цифра «0». Виняткові випадки складання та віднімання. Знайомство з лінійкою.
    15. Склад числа «6». Називання чисел при складанні. Зв'язок між сумою та додатком.  Об'єм. Літр.
    16. Склад числа «7». Знайомство з десятком, як новою лічильною одиницею.
    17. Склад числа «8». Утворення чисел другого десятку. Робота із задачами. Маса тіла та її вимір.


ПРОГРАМА – ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО



ЗМІСТ І ЗАВДАННЯ ОСВІТНЬОЇ РОБОТИ


  Програма навчання дітей 5-ти річного віку розроблена з урахуванням вікових особливостей їхнього розвитку, практичного досвіду і можливостей засвоєння програмного матеріалу. На основі Міністерської програми навчання 6-ти річних першокласників складена ця програма з авторськими переробками

      Зміст програми побудовано за принципами: від простого – до складного, від елементарної вправи – до складної композиції, єдності виховання й освіти, навчальної і творчої діяльності, систематичного розвитку в учнів здібностей з приймання художнього образу у творах мистецтва, естетичних явищ у навчальному і на цій основі – посильне самостійне творення художнього образу.

      Завдання цього предмета – розвиток творчих здібностей учнів (зорового сприяння : чуття кольору, форми пропорцій, просторових уявлень, образного мислення, пам'яті, фантазії);

    - уміння втілювати в художніх образах власний задум під час виконання практичних завдань;
    - прищеплення навичок роботи з художніми матеріалами й інструментами у навчанні різного виду художньої діяльності;
    - створення умов, за яких вихованці відчуватимуть радість образотворчої праці, впевненість у своїх силах, самостійність у виконанні практичних завдань.
     5-ти річкам, як і 6-ти річкам, як відомо, властиві наочно-дійові способи опанування знань, умінь і навичок. Тому, ознайомлення з елементами образотворчої грамоти бажано у грі.
     Особливе значення має дидактична гра під час виконання вправ для розвитку гнучкості й спритності руки, зорово-рухової координації кольорового сприймання й утворення нових барв та їх відтінків змішування фарб, у доборі кольорів певної гами, що відповідає змінам стану природи.
     На заняттях малювання графічні роботи виконуються графічними матеріалами, живописні – одразу фарбами без попередньої прорисовки олівцем.
     Заняття з ліплення мають особливе значення для малюків, у яких рухово-дотиковий компонент відіграє велику роль у розвитку образотворчої діяльності. Крім того, такі заняття сприяють формуванню у дітей інтересу до створення художніх об’ємних образів.
Розширювати та урізноманітнювати тематику образотворчої діяльності дітей, яка повинна бути близька дитячому досвіду, субкультурі, освоєним умінням і уявленням про навколишній світ.

Предметне зображення: люди, казкові персонажі, герої мультфільмів та  дитячих фільмів,

реалістичні і казкові будівлі та архітектурні споруди, транспорт, рослини і тварини, предмети

побуту (меблі, посуд, техніка), іграшки; цікаві явища (феєрверк, туман, капіж,сніжинка, веселка, снігопад тощо).Сюжетне зображення: епізоди казок та історій, значущих для міста і країни соціальних та

історичних подій (карнавал, святкування Нового року), подій “ дитячого   світу”  (життя дитячого садка, сімейні свята і будні, епізоди дитячої діяльності), фантазійні сюжети.Декоративне зображення: прикраса різноманітних предметних (меблі, посуд, одяг, предмети побуту та аксесуари —  фоторамки, альбоми, ґудзики тощо) і геометричних (плоских та об’ємних) основ, використання образів, елементів розпису за мотивами народних промислів і самостійно придуманих


                        ОРІЄНТОВНЕ ПЛАНУВАННЯ ЗАНЯТЬ.


.

     1. Бесіда про роль образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва в житті людини. (Розповідь про різноманітну діяльність художників). Геометричні фігури різних кольорів.

     2. Тематична композиція «Моя домівка». (Складання з геометричних фігур будиночку). Виявлення знань, умінь і навичок вихованців образотворчого мистецтва.

     3. Малювання кольоровими фарбами. Знайомство з фарбами. Основні фарби, утворення похідних фарб. Що вони означають? Ознайомлення з правилами і прийомами роботи фарбами.
     4. Фарби осені. Осіннє дерево. Виявлення вмінь розрізняти і називати кольори. Виконання вправ з утворенням відтінків червоного, жовтого, зеленого та коричневого кольорів.
     5. Веселка. Кольори веселки.
     6. Малювання кольоровими крейдами або гуашевими фарбами. Різні парасольки. Парасольки до різних тем. Удосконалення навичок утворення відтінків кольорів змішаних фарб.
     7. Малювання фарбами. Хмари і дощик. Удосконалення навичок роботи пензлем (усією ворсою, кінчиком, відображення настрою кольорами).
     8. Ліплення з пластиліну за спостереженням «Гриби». Ознайомлення з правилами і прийомами роботи з пластиліном і стеками – розм’якшуванням пластилінової палички, розкачувати, розмазувати, примазувати, тощо.
     9. Ліплення з пластиліну(виконання рельєфу). Створення декоративної композиції на паперовій основі. Чарівне яблуко. Повторення правил роботи з пластиліном.
    10. Малювання до теми «Гриби в лісі». Розвиток спостережливості, уяви, фантазії, вміння передавати характерні особливості форм, забарвлення предметів навколишнього середовища.
    11. Ліплення з пластиліну до теми «Овочі». Розвиток спостережливості пам’яті.
    12. Малювання фарбами. Зимовий пейзаж. Ялинка взимку. Розвиток спостережливості, образного мислення. Розширення поняття про контраст кольорів. Холодні кольори.
    13. Малювання кольоровими олівцями до теми «Ялинкові прикраси». Розвивати образне мислення, відчуття гармонії.
    14. Ліплення з пластиліну до теми «Сніговик в лісі». Удосконалення навичок зображення об’єктів округлої форми.
    15. Малювання фарбами. Чарівний птах. Виховання любові до творів народно-декоративного мистецтва.
    16. Малювання до теми «Космічні фантазії». Удосконалення навичок роботи графічними матеріалами. Виконання вправ з розвитку спритності руки.



ПОКАЗНИКИ  КОМПЕТЕНЦІЇ  ДИТИНИ  З МАЛЮВАННЯ:

·розрізняє жанри живопису, виражальні засоби художнього зображення;

·сприймає, емоційно реагує на художній образ у творах образотворчого мистецтва;

·знаходить різноманітні композиційні рішення, виділяє головне в малюнку;

·створює живописні композиції, передає особливості художніх образів героїв, деталей

їхнього одягу, аксесуарів, предметів побуту залежно від сюжету та зміни конструктивного простору;
·має уявлення про особливості образотворчого мистецтва, знає його види;
·самостійно добирає способи зображення, використовує виразні засоби, прийоми сюжетного і
декоративного малювання;
·створює художній образ, інтеґруючи різні способи зображення для передачі окремих характеристик об’єкта;
·може: зацікавлено, естетично сприймати художні образи в різних видах образотворчого мистецтва;
·знає особливості, специфіку, засоби художньої виразності
різних жанрів живопису;
·уміє на елементарному рівні аналізувати твір образотворчого мистецтва, дає йому
емоційно-образну характеристику;
·здатна до малювання просторових відношень об’єктів, визначає їхні естетичні ознаки;
·використовує багатопланові просторові взаємовідношення об’єктів у композиції за власним задумом зображення;
·володіє комплексом технічних навичок та вмінь, здатна мотивувати самостійний вибір матеріалу;
·уміє виявляти ініціативу, власну пошукову зацікавленість під час  образотворення



СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ



1.АмонашвилиШ.А. Личностно-гуманная основа педагогического процесса /

Ш.А.Амонашвили.—Минск : Университетское образование, 1990.—560 с.

2.Базовий компонент дошкільної освіти /наук.керівник А.М.Богуш. ― К: Видавництво, 2012.—26 с.

3.БаллГ.О. Орієнтири сучасного гуманізму (в суспільній, освітній, психологічній сферах) / Г.О.Балл.—[2-е вид., допов.].—Житомир : Волинь, 2008.—232 с.

4.БехІ.Д. Виховання особистості / Іван Дмитрович Бех.—К. : Либідь, 2003.—
Кн. 2 : Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади. —342 с.
5.БєлєнькаГ.В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу : [монографія] / Ганна Володимирівна Бєлєнька.
—К. : Університет, 2011.—320 с.
6.БогінічО.Л. Здоров’я дитини—від родини/ О.Л.Богініч, Г.В.Бєлєнька, М.А.Машовець.—К. : СПД Богданова А.М., 2006.—220 с.
7.БожовичЛ.И. Личность и ее формирование в детском возрасте/ Л.И.Божович.

8.Цікава математика. (Пер.з рос.) В.В.Диренко. «Сталкер», 1999 р. Серія «Скоро до школи», заснована в 1998 р.

9.Від одного до десяти. Весела лічба. С.Я.Маршак.«Дитяча література» М.1959 р.

10.Здрастуйте, діти!  Посібник для вчителя.

     Ш.А.Амонашвілі. – М.: Освіта, 1983 р.

11.  М.В.Богданович. Математична веселка. Київ. «Радянська школа».
     1981 р.
12.  М.О.Беженова, Є.О.Шкляревський. Цікава граматика.
     «Сталкер», 1999 р.
13.А.С.Зимульдинова, Н.Ф.Скрипченко. Дидактичний матеріал з
     розвитку мови учнів 6-ти літок. Посібник для вчителів:
     Київ – «Радянська школа», 1989 р.
14Л.П.Стеблевська. Альбом для учнів 1 класу. Вчиться малювати.
     Вид. «Радянська школа» Київ, 1975 р.
15 Л.Н.Єлісєєва. Хрестоматія для малюків. Посібник для вихователів
     дитячого садка. М.: Освіта 1987 р.
16.Т.Коломієць. Веселе місто Алфавіт. Київ. «Веселка», 1991 р.
О.В.Проніна. «Мої чарівні пальчики». Вид. «Баллас».
17.Д.Павличко. Твоя абетка. Київ. «Веселка», 1991 р.
18.Гільбух . Розвивайте розум дітей. Альбом. Київ. «Освіта», 1993 р.
19.Л.П.Кочина. Число і цифра. Альбом. Київ. «Веселка»,1986 р.
20. В.В.Колечко. Будь уважним. Гра для дітей 5-7 років.

                             
   ДИДАКТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:

-          карточки з цупкого паперу для побудови звукових моделей слів;
-          набори карточок з предметними малюнками: великі та малі;
-          набори сюжетних малюнків;
-          каса літер;
-          фішки для ігор;
-          схеми, моделі, речі;
-          схеми складів;
-          картки з цифрами від 0 до 9;
-          лічильні палички;
-          спеціально підготовлений геометричний матеріал;
-          схеми до складу кожного числа.







Немає коментарів:

Дописати коментар